سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه خدا دوستی را بر خودْ دوستی مقدّم بدارد، در برابر سختی و دشواری مردم، خداوند او را بسنده باشد .بنده ام پیروی ام کن تا تو را مانند خود گردانم . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]

علم شیمی

مسکن ها قادرند درد را در منبع یا در مکانی بالاتر، در مسیر ادراکی، در دستگاه اعصاب مرکزی متوقف کنند.در حالی که مسکن ها که بر دستگاه اعصاب مرکزی عمل میکنند دارای عوامل بسیار قدرتمند مانند : "مورفین" هستند اکثرا مسکن های معمولی بر اندام های پیرامونی دستگاه عصبی عمل کرده و به عنوان داروهای ضدالتهاب غیر استروبیدی NSAIDS رده بندی میشوند.

این گروه شامل استیل سالیسیلیک اسید (SAS) که اولین بار در 1897 توسط فکیلس هونمان تولید شد و دو سال بعد "آسپرین" نام گرفت و برخی دستاورد های جدید مانند: "ایبو پروفین" و "پاراستامول" است. این دارو ها زیست سنتز پروستاگلاندین ها یعنی گروهی از هورمون ها ی موضعی درگیر در فرآیندهای مختلف از جمله التهاب را هدف قرار میدهند. آسپرین با جلوگیری از دو گونه آنزیم سیکلواکسیژناز نه تنها از سنتز پروستاگلاندین ها بلکه از ترمبوکسانهای لخته کننده خون نیز جلوگیری میکنند . بنابراین آسپرین اثر ها و عوارض جانبی فراوان دارد که برخی مطلوب مانند:جلوگیری از لخته شدن خون، پیشگیری از حمله هلی قلبی و جلوگیری از بروز برخی سرطان ها و برخی نامطلوب مانند: صدمه معده و کلیه ها است

 

آسپرین


فهیمه بیگدلی ::: سه شنبه 87/8/28::: ساعت 11:22 عصر

آمونیاک مهم ترین هیدرید نیتروژن است و محلول آن در آب امونیاک آبی یک قلیای مهم متداول است.

طرز تهیه: گاز آمونیاک در آزمایشگاه از راه گرم کردن مخلوط یک قلیا و نمک آمونیوم به دست می آید. هیدروکسید کلسیم (آهک مرده ) و کلرید آمونیوم مخلوط مناسبی است.

این گاز را میتوان با عبور دادن آن از یک برج خشک کننده دارای اکسید کلسیم (آهک زنده) خشک کرد. عوامل خشک کننده ی متداول مانند کلرید کلسیم و اسید سولفوریک غلیظ را نمی توان برای خشک کردن آمونیاک به کار برد زیرا با این گاز واکنش می دهند.

خواص گاز آمونیاک: 1)آمونیاک گاز بی رنگی است که به آسانی مایع می شود. این گاز بوی تند وآزار دهنده ی مشخصی دارد و باعث تحریک چشم و غشاهای مخاطی می شود.

2) سوختن: آمونیاک در اکسیژن با شعله ی زرد رنگی می سوزد و نیتروژن و بخار آب تشکیل می دهد.در مجاورت کاتالیزور پلاتین به وسیله ی اکسیژن هوا اکسید می شود و مونو اکسید نیتروژن تشکیل می شود که این نخستین مرحله در ساختن اسید نیتریک است.

3) آمونیاک به عنوان عامل کاهنده : هر گاه آمونیاک از روی اکسید مس (II) گرم عبور کند امونیاک اکسید و به نیتروژن تبدیل می شود.آمونیاک با کلر نیز اکسید و به نیتروژن تبدیل می شود.

کاربردهای امونیاک و ترکیبات آمونیوم: گاز آمونیاک در ساختن اسید نیتریک مصرف می شود و آمونیاک مایع به شکل ماده ی سرد کننده به کار می رود. سولفات آمونیوم? نیترات آمونیوم و فسفات آمونیوم را می توان از آمونیاک به دست آورد و به صورت کود شیمیایی مصرف کرد. اوره از آمونیاک ساخته می شودو می توان آنرا به عنوان کود و در تهیه ی پلاستیکها به کار برد. امونیاک در تولید نالیون و به عنوان جزء سازنده ی پاک کننده های اختصاصی خانگی مصرف می شود.

;




فهیمه بیگدلی ::: پنج شنبه 87/8/2::: ساعت 11:57 عصر

با سلام

روز همه شما دوستان بخیر.امیدوارم زیاد از ندادن پست های جدید از من دلخورنشده باشید . چند ماهی هست که نتونستم مطلب جدیدی رو بزنم به هر حال مشکلاتی پیش اومد که امیدوارم بتونم این نبودنم و جبران کنم و با مطالب جدید و بروز شده کمک ناچیزی در پیش برد علم شیمی داشته باشم. همچینین از لطف های بیشایان دوستان که همیشه مایع دستگرمی من شده اند تشکر میکنم.

منتظر مطالب جدید من باشید.

روزخوش

 




فهیمه بیگدلی ::: سه شنبه 87/7/30::: ساعت 9:19 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 6


بازدید دیروز: 21


کل بازدید :357505
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<