سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شخص کریم و بزرگوار، نزد خداوند، خرّم و با پاداش است و نزد مردم، محبوب و باشکوه . [امام علی علیه السلام]

علم شیمی

علم نانو فناوری جدیدی است که در مرز رشته ی خاصی از علوم شیمی فیزیک زیست شناسی و یا هر رشته ی دیگر محدود نمی شود. تمامی رشته ها می توانند از آن بهره گیرند. کلمه ی نانو به معنی9- 10  میباشد یعنی در این بخش از علم دانشمندان به مطالعه ی اجسام در ابعاد نانویی میپردازند. یک نانومتر انداره ی قطر 3 تا 4 اتمی می باشد که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. کربن در طبیعت به صورت جامد خالص به شکل گرافیت و به ندرت به شکل الماس وجود دارد در صورتی که در مقیاس نانویی ساختارهای متفاوتی دارد . ریک اسمالی ٬ باب کرلی و هری کروتو به خاطر کشف C60 که یکی از زیباترین ساختارهای کربن می باشد جایزه ی نوبل شیمی سال 96 را به خود اختصاص دادند. اجسام در ابعاد نانویی نه تنها از نظر شکل و ساختار بلکه از لحاظ خصوصیات نیز با موادی از همان جنس و در مقیاس بزرگتر متفاوت هستندمثلا اگر طلای زرد رنگ را به قطعات چند نانومتری  تقسیم کنیم آنرا مجموعه ای قرمز رنگ خواهیم یافت که این تغییر رنگ با توجه به تغییر اندازه بسیار گسترده و جالب است به طوری که اگر این موارد جالب در علم نوپای نانو وجود نداشت مطالعه ی ان فقط در جهت ارضای حس کنجکاوی بود لکن تحقیق پیرامون این سوال که خصوصیات مواد چقدر به اندازه ی آنها وابسته است؟ این علم را جذاب کرده است. رنگ طلا با اندازه ای حدود 10 میلیون نانو متر اندازه ی متعارف زرد رنگ است و یک قطعه از همان طلا به اندازه ی یک نانو متر قرمز رنگ است اما قسمت جالب این است که همان طلا در اندازه ی 10 نانو متر به رنگ سبز دیده می شود.

 و اما چند کاربرد مهم درباره ی فناوری نانو : فناوری نانو فناوری توانمندی است که قادر است تحولات و پیشرفتهای چشم گیری را در بسیاری از ابعاد زندگی ما بر جای گذارد. در بخشهای صنعتی و تولیدات کالا در حفاظت محیط زیست و تصفیه ی آلاینده های ابهای زیر زمینی از طریق نانو ذرات به عبارت دیگر به مجرد آنکه دانشمندان محل و روش تغییر ملکولهای سمی و مضر را تشخیص دهند می توانند انرا تغییر شکل داده و به محصولی غیر مخرب تبدیل نمایند. بنابراین می توان آب و هوا را فیلتر و پاک نمود. در بخش حمل و نقل از مزایای نانو کاهش گازهای آلاینده است. در پزشکی مثلا در سیستم های پیشرفته ی داروسازی به کار برده می شود. کاربردهایی در غذاهای غنی شده٬منسوجات و رنگها دارد. در خودروسازی راه اندازی سیستم های کنترل فعال در همه ی بخشهای خودرو که به صورت حسگرهای فعال و اماده سایش خوردگی شتاب و دیگر پارامترهای مهم اندازه گیری می شود. حذف روغن کارها و ارائه ی محصولات با سطح کاملا صیقلی و صاف راندمان کلی خودرو را افزایش می دهد. کاتالیست های جدید عمر قطعات را بسیار طولانی می کند. بهره گیری از قطعات خیلی ریز و کوچک در موتورها و به کارگیری سرامیک های جدید با پلاستیک هایی با قدرت تحمل بالا موجب کاهش مصرف انرژی و صدا می شود.در بخش انرژی به جای استفاده از نفت سلول های خورشیدی در اندازه ی ملکول خواهیم داشت که در مواد و پیاده روها مخلوط می گردند. بنابراین چند صدکیلومترمربع از این پیاده روها می تواند انرژی لازم برای تمامی ایران را تولید نماید.در بخش فضا در حال حاضر هزینه ی قرار دادن یک کیلوگرم تجهیزات در مدار زمین بیست هزار دلار است. وقتی بتوان ابزار و تجهیزات را بسیار کوچک و کم وزن ساخت در آن صورت هزینه ها به شدت کاهش می یابد. ضمن آنکه در درازمدت این امکان حاصل می شود که حتی بدن انسان را از طریق تغییرات ژنتیکی برای زندگی در محیطهای فضایی تطبیق داد.

از کاربردهای مهم نانو در صنعت کاغذ استفاده از میکروذرات (سیلیکای کلوئیدی ٬هیدروکسید آلمینیوم کلوئیدی) به صورت ترکیب با پلی الکترولیت های کاتیونی است. از فناوریهای در حال توسعه در زمیته ی بسته بندی استفاده از حفاظهای نانوکامپوزیتی برای استفاده در بسته بندی غذا و عایق های روغن و چربی است.      




فهیمه بیگدلی ::: سه شنبه 86/3/15::: ساعت 11:24 صبح

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 21


بازدید دیروز: 19


کل بازدید :357678
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<