سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس دانش خود را به رخ مردم کشد، خداوند او را روز قیامت انگشت نما کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

علم شیمی

 ترکیبات سیمان :  هر یک از انواع خاص سیمان نسبتهای مختلفی از سیستم سه تایی SiO2 _  AlO2  _  CaO می باشد.سیمان

سیمان به عنوان چسب:

سیمان به عنوان چسب برای چسباندن خرده ها و ذرات چوب سالها مورد استفاده بوده است. با این ماده و با استفاده از خاک اره بلوکهایی برای تهیه ی دیوارهای داخلی منازل تهیه می شد. در اروپا قطعاتی مرکب از چوب و پشم تهیه می شد که به دلیل دارا بودن دوام زیاد و هدایت گرمایی کم کاربرد وسیعی در ساخت پوشش روی سقف ساختمانها داشت.تلاش های اولیه برای تولید تخته های ساخته شده از سیمان و خرده چوب به دلیل سنگینی زیاد و استحکام کم محصول و به ویژه مقاومت کم ان در برابر ضربه چندان موفقیت آمیز نبود. در تهیه ی چند سازه های چوب _ سیمان بایستی در انتخاب گونه ی چوب مناسب دقت شود تا از تخریب شیمیایی سیمان (مسموم شدن سیمان ) جلوگیری شود. به دلیل مقدار و نوع قند ها ٬ همی سلولزها و ترکیبات فنولی موجود در چوب اغلب گونه ها گاهی اوقات سیمان خودش را نمی گیرد.در اینجا باید پرورده شدن (سفت شدن ) تحت فشار انجام گیرد.از آنجا که پرورده شدن سیمان فرایند بسیار کندی است لازم است قطعات ساخته شده را به صورت متصل به گیره به مدت 6 تا 8 ساعت در اتاق های گرم 70 تا 80 درجه ی سانتی گراد نگه داشت. همین موضوع فرایند تولید را کند می کند و قیمت فراورده را بالا می برد. گرچه با استفاده از چسب های سیمانی تخته های سنگینی تولید می شود با استفاده از سیمان پورتلند تخته هایی تولید می شود  که پایداری ابعادی زیادی دارند. این تخته ها بسیار پردوام بوده و تقریبا نسوزمی باشند.

سیمان پرتلند : این نوع سیمان مهمترین نوع سیمان از نظر تولید و مصرف به شمار می رود. این ماده از کلینکر و افزودنی های گچ یا آنیدریت تشکیل شده است.مواد اولیه ی مورد استفاده در تولید کلینکرهای سیمان پرتلند عبارتند از : مارل آهکی (مخلوط طبیعی سنگ آهک و رس ) یا مخلوط سنگ آهک یا نرم آهک با رس.

اجزاء کلینکر سیمان پرتلند : وجود تری کلسیم سیلیکات در سیمان پرتلند این ماده را از خواص مطلوبی نظیر سخت شدن سریع و استحکام بالا بهره مند می سازد. به همین دلیل در تولید کلینکرهای سیمان پرتلند اطمینان از مقدار تری کلسیم سیلیکات تا بیشترین حد ممکن حائز اهمیت است. تنظیم دقیق مقدار آهک از اهمیت فراوانی برخوردار است. طبق نظر اچ کوهل حداکثر مقدار آهکی که می تواند با  SiO2 ٫ Al2 O3 و  Fe2 O3 ترکیب شود با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:

      CaOMax = 2.8x SiO2 + 1.1xAl2 O3 + 0.7x Fe2 O3  

وقتی مقدار آهک از مقدار مجاز بالاتر باشد در کلینکر آهک آزاد وجود خواهد داشت.  Ca( OH)2 یا  Mg(OH)2 که در اثر هیدراته شدن آهک آزاد (CaO یا MgO) ایجاد می شود فضای بیشتری نسبت به اکسید اولیه اشغال می کند. پدیده ی معروف به انفجار آهکی یا انفجار منیزیایی ناشی از حضور همین کلوخه های درشت بلورین  CaO یا MgO است زیرا واکنش با آب بسیار آهسته انجام می گیرد و پس از سخت شدن سیمان نیز ادامه می یابد. در نتیجه مقدار اهک اضافه شده همیشه کمتر از مقدار محاسبه شده می باشد.

تولید سیمان پرتلند: برای تولید کلینکر از روشهای مختلفی استفاده می شود: در روش تر مواد آغازین به صورت تر آسیاب می شوند تا یک دوغاب خام به وجود اید سپس این دوغاب در کوره ی دوار خشک و پخته می شود در این روش امکان تامین ساده و دقیق مقدار اجزاء ترکیب وجود دارد و مرحله ی آسیاب به انرژی کمی نیاز دارد. در صورتی که در مرحله ی پخت بعدی به دلیل مقدار آبی که باید تبخیر شود انرژی بیشتری مصر ف خواهد شد. استفاده از روش تر صرفا در مواردی که مقدار آب موجود در مواد آغازین بیش از بیست در صد و یا انجام عملیات تر اجتناب ناپذیر باشد. در روش نیمه تر آب دوغاب خام که به صورت تر تهیه شده به کمک صافی فشار (فیلتر پرس ) خارج می شود خمیر حاصل به شکل گندله پرس شده و به همین صورت در کوره ی دوار پخته می شود. در روش نیمه خشک که متفاوت از روش نیمه تر است مواد آغازین به صورت خشک آسیاب و مخلوط می شوند. سپس خوراک خام همگن شده ی حاصله به کمک آب و برروی میز گرانول سازی به شکل گندله تبدیل می شود.در روش خشک مواد آغازین به صورت خشک آسیاب و مخلوط می شوند تا خوراک خام به دست آید مواد در حال آسیاب شدن به کمک گازهای داغ خروجی پخت خشک می شوند به طوری که مقدار رطوبت باقی مانده کمتر از یک در صد شود و بعد از آن به کوره ی پخت انتقال  داده می شوند.در تمام روشهای فوق پخت مواد اولیه در دمای حدود 1450 درجه ی سانتی گراد و معمولا در کوره های دوار انجام می شود. در کوره های دوارخوراک خام توسط گازهای داغ خروجی پیش گرم می شود با استفاده از پیش گرم های ویژه (پیش گرم کنهای مشبک و پیش گرمکنهای سیکلونی) بازیابی گرما با کارایی بیشتری صورت می گیرد. و اما کوره های استوانه ای صرفا برای کارخانه های خیلی کوچک (کمتر از 300 تن در روز )اقتصادی هستند.نهایتا پس از گذشتن از مراحل فوق کلینکر به دست آمده آسیاب می شود. قبل از آسیاب کردن تا 6.5 در صد گچ ( 2H2 O CaSO4 )  یا آنیدریت ( CaSO4 ) به کلینکر اضافه می شود.

کاربردهای سیمان پرتلند: این سیمان در صنایع ساختمانی برای تولید بتون همراه با موادی مانند قلوه سنگ ماسه و مواد انبساط یافته و نیز به همراه تقویت کننده ی فولادی (آرماتور) به عنوان بتون مسلح و همچنین به عنوان اتصال دهنده ی آجرها و بلوک های ساختمانی دیگر به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.




فهیمه بیگدلی ::: یکشنبه 86/4/10::: ساعت 10:16 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 9


بازدید دیروز: 15


کل بازدید :357613
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<