سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی که حکمتی را نشر داد، با آن یاد می شود . [امام علی علیه السلام]

علم شیمی

آمونیاک مهم ترین هیدرید نیتروژن است و محلول آن در آب امونیاک آبی یک قلیای مهم متداول است.

طرز تهیه: گاز آمونیاک در آزمایشگاه از راه گرم کردن مخلوط یک قلیا و نمک آمونیوم به دست می آید. هیدروکسید کلسیم (آهک مرده ) و کلرید آمونیوم مخلوط مناسبی است.

این گاز را میتوان با عبور دادن آن از یک برج خشک کننده دارای اکسید کلسیم (آهک زنده) خشک کرد. عوامل خشک کننده ی متداول مانند کلرید کلسیم و اسید سولفوریک غلیظ را نمی توان برای خشک کردن آمونیاک به کار برد زیرا با این گاز واکنش می دهند.

خواص گاز آمونیاک: 1)آمونیاک گاز بی رنگی است که به آسانی مایع می شود. این گاز بوی تند وآزار دهنده ی مشخصی دارد و باعث تحریک چشم و غشاهای مخاطی می شود.

2) سوختن: آمونیاک در اکسیژن با شعله ی زرد رنگی می سوزد و نیتروژن و بخار آب تشکیل می دهد.در مجاورت کاتالیزور پلاتین به وسیله ی اکسیژن هوا اکسید می شود و مونو اکسید نیتروژن تشکیل می شود که این نخستین مرحله در ساختن اسید نیتریک است.

3) آمونیاک به عنوان عامل کاهنده : هر گاه آمونیاک از روی اکسید مس (II) گرم عبور کند امونیاک اکسید و به نیتروژن تبدیل می شود.آمونیاک با کلر نیز اکسید و به نیتروژن تبدیل می شود.

کاربردهای امونیاک و ترکیبات آمونیوم: گاز آمونیاک در ساختن اسید نیتریک مصرف می شود و آمونیاک مایع به شکل ماده ی سرد کننده به کار می رود. سولفات آمونیوم? نیترات آمونیوم و فسفات آمونیوم را می توان از آمونیاک به دست آورد و به صورت کود شیمیایی مصرف کرد. اوره از آمونیاک ساخته می شودو می توان آنرا به عنوان کود و در تهیه ی پلاستیکها به کار برد. امونیاک در تولید نالیون و به عنوان جزء سازنده ی پاک کننده های اختصاصی خانگی مصرف می شود.

;




فهیمه بیگدلی ::: پنج شنبه 87/8/2::: ساعت 11:57 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 12


بازدید دیروز: 15


کل بازدید :357616
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<