سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، بنیاد هر خیر و نادانی، ریشه هر شرّی است . [امام علی علیه السلام]

علم شیمی

 در اثر خشک شدن انگور مقداری از سلولز و آب آن تحت تاثیر دیاستازها  که روی پوست موجود است به قند تبدیل شده و آنرا سرچشمه ی نیرو می سازد. انگور در اثر خشک شدن و کشمش شدن هیچ یک از خواص خود را از دست نمی دهد و بر عکس قندش زیادتر می شود و خاصیت نرم کننده ی سینه را پیدا می کند. پیامبر اکرم (ص) می فرماید : به کشمش اهمیت بدهید زیرا ان صفرا را به مرحله ی بروز می رساند و آنرا نابود می کند بلغم را از بین می برد اعصاب را تقویت می کند خستگی را زایل می کند انسان را خوش اخلاق می کند و غم و اندوه را از او دور می کند.

و اما درباره ی انگور انگور حرارت بدن را تامین می کند و از این حیث هر کیلو انگور معادل دو کیلو گوشت می باشد البته با بیشتر شدن حرارت بدن اعصاب تقویت می شود و سستی و خستگی بدن نابود می شود و نیز بلغم که نشانه اش همان سستی و تنبلی است از بین خواهد رفت انگور دافع سموم بدن است و از این حیث هر کیلوی آن معادل یک لیتر شیر است و به علت داشتن آهن و منگنز برای خون مفید بوده داروی کم خونی است و یبوست را ریشه کن می کند معالج زیادی کلسترول خون است. انگور دو نوع خاصیت دارد هم می تواند افراد چاق را لاغر و لاغرها چاق کند به این ترتیب که چاقها صبح انگور ترش و لاغرها انگور خیلی شیرین میل کنند.

آب انگور از نظر خواص و ترکیب به شیر مادر بسیار شبیه است . انگور حاوی ویتامینهای ث و ب و آ میباشد. گوشت انگور مرکب از این مواد است آب 72.92 شیرینی قابل تخمیر 23.51 ٬ کرم تارتر 52 0.0 ٬ اسید تارتریک آزاد 0.029 ٬ اسید مالیک0.029 ٬ مواد ازته 0.038 مواد اندازه گرفته نشده 1.80 ٬ مواد معدنی 0.015

شیرینیهای انگور به اشکال گلوکز ٬ لولز ٬ مانیت و دوسیت می باشد.

پیامبر اکرم فرمود بهترین غذای شما نان و کاملترین میوه انگور است. 




فهیمه بیگدلی ::: سه شنبه 86/6/27::: ساعت 11:15 عصر

 مس در طبیعت بیشتر به صورت سولفیدها  CuFeS2 و  Cu2 S اکسید  Cu2 O و غیره یافت می شود و بسیار پراکنده است مقدار آن 0.0068 در صد قشر زمین است. به جز مقدار کمی که در اثر کاهش اکسید آن با کک تهیه می شود استخراج مس تا حدی پیچیده است. وجود مس برای کلیه ی گیاهان و حیوانات عالی ضروری است. مس در انزیمهای متنوعی وجود دارد و فلز اصلی در رنگدانه ی حامل اکسیژن است. مس در جریان خون عمدتا روی نوعی پروتئین پلاسمایی حرکت می کند. یک حالت ارثی که بیماری ویلسون نام دارد باعث باقی ماندن مس در بدن و عدم ورود آن به صفرا توسط کبد می شود که در صورت عدم درمان می تواند منجر به آسیبهای کبدی و مغزی شود. یکی از روشهای استخراج مس شامل اضافه کردن سیلیکات به کانه ی سولفید آهن و مس در دمای 1500 درجه ی سانتی گراد و عبور دادن هوا می باشد. در اثر این کار  FeSکه آسانتر به FeO تبدیل می شود با سیلیکات به صورت سرباره در می آید و  CuS به  Cu2 O تبدیل می شود.برای تهیه ی مس خالص می توان مس ناخالص را با روش الکترولیز خالص کرد که طی ان مس روی کاتد ته نشین می شود.

فلز مس فقط با اسیدهای اکسید کننده مانند اسید نیتریک غلیظ و اسید سولفوریک داغ واکنش می دهد و در مقابل هوا و رطوبت پوشش سبز رنگ کربنات بازی مس پیدا می کند.

مواظب باشید : با تمامی ترکیبات مس باید طوری رفتار شود گویی سمی هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. این فلز در حالت پودر خطر آتش زایی دارد. 30 گرم سولفات مس برای انسان کشنده است. مقدار بی خطر مس در آب آشامیدنی بر حسب منبع آن متفاوت است اما مرز آن بین 1.5 تا 2 میلی گرم در هر لیتر است.




فهیمه بیگدلی ::: پنج شنبه 86/6/1::: ساعت 12:34 صبح

بسیاری از ترکیبات شیمیایی وجود دارند که در مقابل نور حساس هستند. یعنی در برخورد با پرتوهای نورانی تغییر می کنند. برخی از این ترکیبات به ویژه هالیدهای نقره می توانند تصاویر را بر روی کاغذ تثبیت کنند مجموعه فرایند هایی را که که بر پایه ی این گونه خواص استوارند اصطلاحا عکاسی می نامند. اولین فعالیت عکاسی به سال 1727 میلادی برمی گردد. در ان سال شولز مشاهده کرد که مخلوطی از نیترات نقره و گچ در مقابل نور تیره می شود. در دهه ی 1830 یک فرانسوی به نام لویی داگر تصادفا کشف کرد که برای ظهور یک تصویر از یک ورق مس پوشیده شده از نقره که به وسیله ی بخار ید حساس شده باشد می توان استفاده کرد. این نوع تصویر که به تصویر داگری معروف شد در نتیجه ی شستشوی صفحه با محلول غلیظ نمک به دست آمد و حالت تثبیت دائمی داشت از اواسط قرن نوزدهم جنبه ی عمومی پیدا کرد. در سال 1839 داگر ضمن بررسی های بیشتر دریافت که برای برداشتن هالیدهای تقره نور ندیده ی باقی مانده بر روی فیلم یا صفحه ی عکاسی باید از محلول تیو سولفات سدیم استفاده کرد که با نمک های نقره تیو سولفات نقره محلول در آب که قابل شستشو با آب است تولید می کند فرایند پیشنهادی داگر موجب شد تا بتوان در کمتر از یک دقیقه عکس را ثابت کرد. در سال 1841 ویلیام تالبوت استفاده از فرایند تازه ای را اعلام کرد. این فرایند شامل تهیه ی کاغذ حساس در مقابل نور به وسیله ی یدید نقره است. عکس را بر روی این کاغذ به وسیله ی اسید گالیک می توان ظاهر کرد ( روشی که امروزه هم مرسوم است ) تصویر به دست آمده دقیقا برعکس وضعیت شیئی است که از آن به دست می آید.یعنی نواحی روشن آن تیره و نواحی تیره ی آن روشن ظاهر می شود. (تصویر منفی) این تصویر منفی اگر بر روی یک کاغذ حساس عکاسی قرار داده شود و پس از قرار گرفتن در مقابل نور ظاهر شود تصویری مثبت که با وضعیت اولیه ی شیئی مطابقت دارد (تصویر مثبت ) را می دهد.با وجود اینکه زمان لازم در فرایند تالبوت کمتر از فرایند داگر است اما تصاویر به دست آمده چندان واضح نیست آشکار است که برای رفع این نارسایی باید با روش مناسبی هالیدهای نقره را بر روی یک جسم شفاف تثبیت کرد.    

این کار در آغاز بوسیله ی سفیده ی تخم مرغ بر روی شیشه انجام میگرفت و تصویر های نسبتا روشنی بدست می آمد اما این تصویر ها به آسانی آسیب پذیر بود سرانجام در سال 1871 این مشکل توسط یک عکاس آماتور و فیزیکدانی به نام " مادوکس" به این صورت از میان برداشته شد که وی امولسیون ‍‍‍ژلاتینی از نمک های نقره را بر روی شیشه یا کاغد عکاسی تثبیت کرد در سال 1887 ایستمن دوربین کداک را نوآوری کرد که در آن یک فیلم پلاستیکی( نیترات سلولز) آغشته به امولسیون ژلاتینی به کار گرفته شده و با آن فیلم می توانستند یک صد عکس بگیرند اما اشکال این کار در آن بود که فیلم را همراه با دوربین می بایست به مرکزی که مراحل ظهور و ثبوت عکس در انجا انجام می گرفت فرستاده شود از آن زمان به بعد بود که فن عکاسی وارد مرحله نوینی شد.




فهیمه بیگدلی ::: دوشنبه 86/5/8::: ساعت 11:20 عصر

منشا سوختهای گازی متفاوت است. برخی به طور طبیعی وجود دارند و برخی دیگر از تغییر شکل سوختهای مایع و یا جامد تهیه می شوند. سازنده ی اصلی مفید آنها هیدروژن ٬ اکسید کربن و متان است و گاهی هیدروکربورهای سنگین تر مانند اتان و پروپان نیز در آنها وجود دارد. در گاز سوختنی همواره مقداری گاز بی اثر مانند ازت و گاز کربنیک نیز موجود است. سوختهای گازی را به دو دسته سوختهای گازی طبیعی و سوختهای گازی ساختگی تقسیم می کنند. سوختهای گازی طبیعی شامل گازهای  1) طبیعی که از رگه های نفتی وهمراه آنها به دست می آید. ب) گریزو که از معادن زغال سنگ متصاعد می شود و بیشتر دارای متان است. گاهی کمی اتان و گازهای بی اثر مانند  CO2 و N2  نیز در آن وجود دارد.

سوختهای گازی ساختگی شامل انواع زیر است:

الف) گاز تقطیر زغال سنگ _ سازنده ی اصلی این گاز متان و هیدروژن است ولی مقدار کمی  CO و CO2  نیز در آن وجود دارد. قدرت گرمایی آن حدود 4200 تا 4500 کیلوکالری بر متر مکعب است. این گاز را سابقا به نام گاز روشنایی یا گاز شهر می نامیدند ولی امروزه گاز شهر محتوی گاز آب گاز فقیر گاز روغن و یا گاز طبیعی است.

ب) گاز فقیر یا گاز هوا _ این گاز از گاز کردن کک ویا زغال سنگ توسط هوا و یا مخلوط هوا و کمی بخار آب تهیه می شود. اگر فقط هوا بر روی سوخت جامد بدمند گاز حاصل محتوی  CO است که به وسیله ی  CO2 و N2 رقیق شده است و قدرت گرمایی آن نزدیک به 1000 کیلو کالری بر متر مکعب است. غالبا به هوای دمیده شده کمی بخار آب اضافه می کنند که در این صورت گاز حاصل محتوی مقداری هیدروژن نیز بوده و قدرت گرمایی آن به 1200 تا 1300 کیلوکالری بر متر مکعب می رسد. اگر به جای کک زغال سنگ قیر دار که غنی از مواد فرار است به کار برند قدرت گرمایی گاز حاصل به حدود 1500 تا 1800 کیلوکالری بر متر مکعب می رسد. در این صورت گاز دارای متان و بخارات گودرون که قابل فشرده شدن است می باشد.

ج) گاز آب _ از گاز کردن کک ویا زغال سنگ به وسیله ی بخار آب و یا مخلوط بخار آب و اکسیژن گاز آب حاصل می شود. این گاز محتوی  CO ٬ H2 و کمی  CO2 است و به عنوان سوخت و مخلوط با گازهای دیگر و یا به عنوان ماده ی اولیه برخی سنتز ها به کار می رود و به همین جهت آنرا گاز سنتز نیز می نامند. قدرت گرمایی آن حدود 2500 تا 2800 کیلوکالری بر متر مکعب است.

د) گاز آب کربور شده _ این گاز مخلوط گاز آب و گاز روغن است و از تبخیر مقداری از محصولات نفتی در گاز آب حاصل از گازوژن به دست می آید. محصولات نفتی در اثر حرارت تجزیه شده و مواد حاصل به گاز آب اضافه می شود. با تغییر دادن جنس مواد روغنی و شرایط کراکینگ می توان نوع محصول را کنترل کرد.

ه) گاز کوره بلند_ این گاز شبیه گاز فقیر است زیرا از اثر هوا بر کک در کوره ی بلند به وجود می ایدو مقدار هیدروژن آن بسیار کم است. قدرت گرمایی آن 800 تا 900 کیلوکالری بر متر مکعب است.

و) گاز تصفیه خانه نفت _ در اثر تقطیر و کراکینگ محصولات نفتی نیز گازی شبیه به گاز طبیعی به دست می اید.

گاز طبیعی : گاز طبیعی غالبا همراه نفت است و نفت را از درون خاک به طرف چاه های استخراج می راند. هنگام بالا رفتن مخلوط نفت و گاز در چاه ها گاز آن آزاد شده و مخلوط را به بالای چاه می برد. در نفتهای که از گاز اشباع نشده اند و فقط تحت فشار آب قرار دارند مقدار گاز حل شده کمتر و در نفتهای فوق اشباع مقدار گاز بیشتر است. همچنین رگه هایی وجود دارد که فقط دارای گاز طبیعی است و نفت ندارد. قسمت اعظم گاز طبیعی از متان تشکیل شده و غیر از متان هیدروکربورهای گازی دیگر از  C2 تا C4 با مقادیر متفاوت و همچنین هیدروکربورهای بالاتر نیز در آن وجود دارد. گاز طبیعی ممکن است خشک و یا مرطوب باشد.گازهای خشک مقداری کمتر از 13.4 سانتی متر مکعب بنزین در هر متر مکعب گاز دارا می باشند. بنزین گازهای مرطوب حدود 40.2 سانتی متر مکعب بر متر مکعب گاز است.گازهای طبیعی گاهی علاوه بر هیدروکربورها محتوی   CO2 ٬ H2 S ٬ H2 O ٬ O2 ٬ N2 و He نیز می باشند. بین این ناخالصی ها  H2 O ٬ H2 S و  CO2 نا مطلوب هستند. مثلا آب با هیروکربورهای گازی تولید هیدراتهای متبلوری می کند که دارای ترکیب پیچیده بوده و در حین انتقال گاز به صورت بلورهایی شبیه برف ویا یخ در لوله ها و شیرها می بندد و راه عبور گاز را مسدود می کند. باید توجه داشت که بوتان نرمال و هیدروکربورهای بالاتر هیدرات جامد تشکیل نمی دهند. به همین دلیل بایستی گاز طبیعی را قبل از انتقال خشک نمایند. اگر گاز طبیعی دارای  CO2 و  H2 S باشد بایستی انها هم حذف شوند زیرا باعث خوردگی می شوند. خشک کردن باید به حدی باشد که نقطه ی شبنم گاز زیر پایین ترین درجه حرارت مسیر گاز باشد. عوامل خشک کننده به صورت مایع یا جامد مصرف می شوند. از بین خشک کننده های جامد اکسید الومینیوم فعال شده و یا بوکسیت فعال شده بیش از همه به کار می رودو نقطه ی شبنم را بیش از 50 درجه سانتی گراد پایین می برد. برای تصفیه ی کردن مقادیر زیاد گاز از روش پیوسته به نام هیپرسورپسیون استفاده می کنند در این روش زغال فعال از وراء یک سری ظرف پایین می رود در ظرف اول و در اولین مرحله زغال سرد می شود سپس زغال وارد منطقه ی جذب سطحی شده و مواد مضر بر روی آن جذب سطحی می شوند. زغال از مناطق دیگری می گذرد که در آنها به تدریج هیدروکربورهای جذب شده را پس می دهد و به این طریق محصولات نسبتا خالص به دست می آید.   




فهیمه بیگدلی ::: سه شنبه 86/4/26::: ساعت 11:41 عصر

انواع صابون از نظر نوع مصرف :

 1)صابون حمام و دستشویی (صابون سخت ) : در این نوع صابون ها برای رعایت نکات بهداشتی  مربوط به پوست بدن و موی سر مواد قلیایی را به حداقل کاهش داده مواد پرکننده ی طبیعی و خنثی مواد معطر رنگی و نرم کننده ی پوست نیز به آنها اضافه می شود.

 2 )صابون رخت شویی : این نوع صابونها از مواد چربق ارزان تهیه می شود. اما امروزه به علت استفاده از پاک کننده های غیر صابونی مصرف آنها کاهش یافته است. نو.عی صابون سیاه رنگ که از پتاس در آن استفاده می شود نیز برای شستن لباس تهیه می شود. صابون رختشویی ممکن است به صورت براده پودر (حتی مخلوط با پودر پاک کننده های غیر صابونی ) برای مصرف در لباسشویی استفاده می شود.

 3)صابونهای طبی : این نوع صابونها برای معالجه ی بیماریهای جلدی عفونی و قارچهای پوستی تهیه می شوند و در آنها از موادی مانند اسید بوریک ٬ اکسید روی ٬ یدیدها ٬ کلرید جیوه (ΙΙ) ٬ استئارات مس (ΙΙ) ٬ قطران ٬ تیمول استفاده می شود.

 4)صابونهای مخصوص ماشینهای لباسشویی : این نوع صابونها حدود 5 تا 15 در صد مواد آلی در نقش حلال مانند تتراکلرو اتیلن ٬ 1 ٫ 1 ٫ 1 تری کلرو اتان ٬ سیکلو هگزانول و مقداری نیز مواد امولسیون کننده و مواد افزودنی مورد نظر را در بر دارند (بخار این مواد سمی است).

 5)صابونهای ساینده : این نوع صابونها دارای 70 در صد پودر نرم سیلیسی ٬ 15 در صد آلومین٬ مقداری پلی فسفات سدیم و کمی روغن کاج ( برای رفع بوی نا مطبوع ) اند. برای تمیز کردن سطح وسایل فلزی و اشیای دیگر کاربرد دارند. معمولا برای پاک شدن رنگ فلز ٬ مقداری مواد اسیدی نیز استفاده می شود.

 6)صابونهای مخصوص آبهای سخت: این نوع صابونها از چربیهای گیاهی مانند روغن نخل و نارگیل تهیه می شوند و مواد افزودنی معینی از جمله فسفاتهای فلزات قلیایی را در بر دارند و در آب دریا خوب کف می کنند و از این رو اهمیت ویژه ای دارند.

صابون شفاف : این نوع صابون دارای گیلیسرین ٬ قند و الکل می باشد و ظاهری شفاف ولی قدرت پاک کنندگی کمتری دارد.  

 7)صابون فلزات دیگر : استئارات روی : به صورت پودر بسیار ریز نرم و جذب کننده ی رطوبت برای تهیه ی پودر تالک و پودر بچه کاربرد دارد. استئارات مس : ضد قارچ پوست است.

استئارات سرب : بسیار سمی است و برای نرم کننده های دمای بالا و نیز کاتالیزور در فرایند خشک شدن روغن جلا کاربرد دارد.

استئارات کادمیم : برای ضد آب (واتر پروف ) کردن وسایل و اشیای مختلف مصرف می شود.

صابون فلزات با اعداد اکسایش بالاتر از +2 در اب نامحلول بوده و نقش گریس را دارند. از این رو ارزش صنعتی دارند.

مواد سفید کننده : اولین بار در سال 1786 برتوله شیمیدان معروف فرانسوی استفاده از کلر را برای سفید کردن پارچه ها متداول ساخت. کمی بعد هیپو کلریت سدیم و پراکسید هیدروژن و بعد ها ترکیب کلر دار دیگری نظیر   Ca(  ClO)2 و ازون نیز برای سفید کردن پارچه ٬ کاغذ و ... متداول شد.

دلیل پاک کنندگی صابون: مولکول صابون بسیار دراز و دارای یک سر هیدروکربنی غیر قطبی و دفع کننده ی آب (هیدروفوبیک) و یک سر قطبی (نمک سدیم یا پتاسیم اسید کربوکسیلیک ) جذب کننده ی آب (هیدروفیلیک) است. چرک در واقع ذرات جامدی است که به کمک مواد چرب به بدن یا لباس می چسبد و در تماس با آب کنده و شسته نمی شود. ولی مولکول صابون با نقش دو گانه ای که دارد می تواند آنها را کنده و وارد اب کند.

اصولا یکی از دلیل های سفید شدن مواد جذب یا غیر فعال شدن الکترونهای لایه ی والانس اتم ها است که توانایی جذب فوتونهای نور سفید را دارند. این عمل توسط ClO- امکان پذیر است:  - ClO- + H2 O + 2e ..........>  Cl- + 2 OH

در نتیجه ماده دیگر قادر به جذب نور مرئی نیست ولی ممکن است انرژی پرتوهای فرا بنفش  را جذب کرده و آنها را به نور مرئی تبدیل کند و بر شدت نور سفید بازتاب شده بیافزاید در نتیجه این نوع مواد به رنگ سفید براق دیده می شوند.

پاک کردن لکه ها و زنگ فلزات : 1) لکه های چرب : این نوع لکه ها توسط مواد آلی به ویژه تترا کلرید کربن پاک می شود.

2) لکه های مقاوم : این نوع لکه ها را از طریق واکنش شیمیایی می توان از بین برد مانند لکه ی ید که توسط تیو سولفات و یا لکه ی زنگ آهن که توسط اسید اکسالیک پاک می شود.

3) لکه های مربوط به کپک و زنگ گیاهی : این نوع لکه ها را با استفاده از پروکسید هیدروژن و هیپوکلریت سدیم که قارچ به وجود اورنده ی لکه را می کشند٬ می توان از بین برد. از هیپوکلریت سدیم نباید برای لکه گیری پارچه های پشمی استفاده کرد زیرا با اتم های نیتروژن زنجیره ی پپتیدی پشم واکنش می دهد.

لکه های متداول و پاک کننده های ویژه ی آنها : قهوه : هیپو کلریت سدیم                جوهر یا زنگ اهن : اسید اکسالیک ٬ الکل متیلیک                  اسفالت : بنزن                خون: آب سرد٬ پروکسید هیدروژن             لکه ی میوه : پروکسید هیدروژن

چربی : الکل ٬ هیپو کلریت سدیم                  لکه ی خردل : هیپوکلریت سدیم              لکه ی عرق بدن: هیدروکسید آمونیوم ٬ پروکسید هیدروژن                                     لکه ی سیگار : هیپو کلریت سدیم    




فهیمه بیگدلی ::: یکشنبه 86/4/17::: ساعت 9:21 عصر

   1   2      >
 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 5


بازدید دیروز: 11


کل بازدید :357515
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<